مدت زمان ارتودنسی دندان (صاف شدن دندانها چقدر طول میکشد)

ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد

ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد

مدت زمان ارتودنسی دندان هم برای نصب هم برای درمان، نیاز به بررسی دقیق ناهنجاری های دندان و شرایط فک بیمار توسط متخصص دارد.

اما به صورت حدودی در پاسخ به سوال؛ ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد؟! می توان گفت؛ درمان معمولا از 5 ماه تا 36 ماه زمان می برد.

به علاوه پاسخ نصب ارتودنسی چقدر طول میکشد؛ به عواملی مانند میزان ناهنجاری، نیاز به ارتودنسی برای یک یا دو فک، نوع ارتودنسی و میزان مهارت مختصص نیز بستگی دارد.

در ادامه با جزئیات بیشتری از اینکه ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد و به چه عواملی وابسته است، صحبت خواهیم کرد.

ویزیت رایگان ارتودنسی

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

مدت زمان ارتودنسی دندان با توجه به شرایط هر بیمار و متناسب با عوامل مختلف، متفاوت است. به طور میانگین، مدت زمان ارتودنسی دندان بین ۶ تا ۳۶ ماه است که برای برخی بیماران این بازه زمانی کمتر یا بیشتر خواهد بود.

انتخاب نوع دستگاه ارتودنسی مناسب و رعایت مراقبت های صحیح بعد از نصب می تواند در کوتاه کردن زمان درمان نقش زیادی داشته باشند.

همچنین هر چه میزان ناهنجاری و تعداد دندان های مورد نیاز به ارتودنسی کمتر و تخصص و مهارت پزشک بیشتر باشد، مدت زمان نصب ارتدونسی کمتر خواهد بود.

بنابراین بهتر است برای اطلاع دقیق از مدت زمان درمان ارتودنسی خود باید متخصص ارتودنسی مشورت کنید تا شرایط شما را سنجیده و بازه دقیق تری برای طول درمان شما بیان کند.

برخی از افراد با تصور اینکه وجود براکت ها بر روی ظاهرشان تاثیر گذاشته است و یا به دنبال درمان زود هنگام؛ برای برداشتن ارتودنسی خود عجله می کنند.

برای چنین افرادی دو توصیه مهم داریم:

اول اینکه حداقل دوره درمان 6 ماهه است که بازه ی درمانی شما می بایست توسط ارتودنتیست مشخص شود و به آن پایبند باشید.

دومین نکته این است که برای حفظ زیبایی لبخند و ظاهر خود می توانید از نمونه های ارتودنسی نامرئی استفاده کنید. همچنین مدت زمان ارتودنسی نامرئی با سایر نمونه ها تفاوت چندانی ندارد.

همچنین اینکه چه تعداد از دندان ها نیاز به ارتودنسی دارند، بر روی مدت زمان کلی تاثیر می گذارند. به عنوان مثال؛ مدت زمان ارتودنسی دو دندان جلو نسبت به مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی برای کل دهان کمتر خواهد بود.

مدت زمان درمان ارتودنسی دندان

عوامل موثر بر مدت زمان ارتودنسی دندان

همانطور که گفتیم عوامل متعددی بر مدت زمان ارتودنسی دندان تاثیر می گذارند. برخی از مهم ترین عوامل عبارتند از:

  • میزان تعهد و همکاری بیمار

    یکی از عوامل مهمی که بر مدت زمان ارتودنسی دندان تاثیر دارد، میزان تعهد و همکاری بیمار با پزشک است. بیمار باید به توصیه‌های پزشک گوش کرده، به موعد مراجعه دقت و از دستگاه ارتودنسی خود را مراقبت کند تا حرکت دندان‌ها سریع‌تر و مدت زمان ارتودنسی کوتاه‌تر شود

  • نحوه مراقبت و بهداشت دهان

    بیمار باید به صورت روزانه و با روش صحیح دندان‌ها و دستگاه ارتودنسی خود را مسواک بزند، نخ دندان بکشد و دهانشویه استفاده کند. این کارها باعث می‌شوند که دندان‌ها و لثه‌ها سالم و تمیز بمانند و از عفونت، التهاب، پوسیدگی جلوگیری شود.

  • میزان تخصص و مهارت ارتودنتیست

    میزان تخصص و مهارت ارتودنتیست نیز بسیار مهم است. ارتودنتیست باید بتواند تشخیص صحیحی از مشکل بیمار داده و برنامه درمانی مناسبی را طراحی کند. سپس دستگاه ارتودنسی مناسبی را انتخاب کرده و نظارت و کنترل منظمی را بر روی پیشرفت بیمار داشته باشد

در مرکز ارتودنسی دکتر محمدرضا بدیعی با بررسی دقیق شرایط بیمار و مشاوره های دقیق و صحیح در خصوص انتخاب نوع ارتودنسی، نحوه مراقبت و توصیه های لازم، علاوه بر کاهش مدت زمان ارتودنسی دندان ها، بهبود عملکرد آن را نیز شاهد بودیم.

ویزیت رایگان ارتودنسی
  • سن بیمار

    سن بیمار یکی از عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان ارتودنسی دندان است. از آنجایی که کودکان و نوجوانان دارای استخوان‌ها و بافت‌های نرم‌تر با قابلیت اصلاح سریع تر هستند؛ مدت زمان ارتودنسی دندان برای آن‌ها کوتاه‌تر از بزرگسالان است

  • میزان ناهنجاری دندان‌ها و فک

    هر چه ناهنجاری دندان‌ها و فک بیشتر، مدت زمان ارتودنسی دندان نیز بیشتر است. برای مثال، مدت زمان درمان ناهنجاری های دندان به تنهایی در مدت ۶ تا ۱۲ ماه ممکن است با ارتودنسی رفع شود. اما اگر فک بیمار نیز نامتناسب و نامتقارن باشد، ممکن است نیاز به ۲ تا ۳ سال درمان باشد

  • نوع ارتودنسی انتخابی

    نوع ارتودنسی دندان اینکه ثابت باشد یا متحرک، بر مدت زمان درمان ارتودنسی تاثیر می گذارد. طول درمان ارتودنسی ثابت معمولا بین ۱۸ تا ۳۶ ماه و مدت زمان درمان با ارتودنسی متحرک نیز می تواند از 6 ماه تا 2 سال طول بکشد. البته بعد از اتمام درمان، استفاده از نگهدارنده یا ریتینر برای جلوگیری از برگشت دندان ها به حالت قبلی ضروری است.

مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی

نصب ارتودنسی دندان چقدر طول می کشد؟

جلسه اول ارتودنسی چقدر طول میکشد؟ این سوال ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد! جلسه اول ارتودنسی پس از طی کردن مشاوره ها و بررسی های اولیه، با نصب ارتودنسی همراه است.

در مرحله نصب ارتودنسی در مرکز ارتودنسی دکتر محمدرضا بدیعی، پزشک دستگاه ارتودنسی را بر روی دندان‌های بیمار قرار می‌دهد. به طور معمول؛ این کار بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد.

اما در مدت زمان نصب ارتودنسی عواملی مانند؛ نوع دستگاه ارتودنسی، تعداد دندان‌های مشکل‌دار و مهارت پزشک موثر هستند که متناسب با این عوامل؛ زمان نصب کمتر یا بیشتر شود.

به علاوه اینکه کل دهان و دو فک ارتودنسی نیاز دارند یا خیر؛ مدت زمان نصب کم یا زیاد می شود. طبیعتاً مدت زمان ارتودنسی فک بالا یا پایین نسبت به هر دو فک کمتر خواهد بود.

مدت زمان نصب ارتودنسی دندان

راهکارهای کاهش مدت زمان درمان ارتودنسی دندان

راهکارهای زیر می تواند در بهبود عملکرد و نتیجه نهایی ارتودنسی دندان و در نتیجه جلوگیری از بیشتر شدن مدت زمان درمان ارتودنسی دندان (How long does orthodontics take) موثر باشند (برای مشاهده هر راهکار بر روی فلش کلیک نمایید):

پرهیز از گاز زدن و جویدن غذاهای سفت یا چسبنده:

این کارها می‌توانند باعث آسیب دیدن دستگاه ارتودنسی و تاخیر در حرکت دندان‌ها شوند.

استفاده از ابزارهای کمکی مانند حلقه کشی یا الاستیک:

چنین ابزارها با اعمال نیروی مناسب به دندان‌ها، سرعت و کارایی درمان را افزایش می‌دهند.

رعایت بهداشت دهان و دندان:

رعایت بهداشت دهان و دندان، باعث حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها و جلوگیری از عفونت، التهاب و پوسیدگی می‌شود که می‌توانند درمان را مختل کنند.

کنترل فشار به دندان ها و دندان قروچه:

دندان قروچه و فشردن دندان‌ها به هم، فشار زیادی به دندان‌ها وارد می‌کنند و باعث اختلال در حرکت آن‌ها می‌شوند. با کنترل کردن این عادت در خواب به عملکرد بهتر ارتودنسی کمک می شود.

مراجعه منظم به دندانپزشک:

ما به مراجعین خود در مرکز ارتودنسی دکتر محمدرضا بدیعی، پیشنهاد می کنیم؛ به طور مرتب برای بررسی وضعیت دندان‌ها و تنظیم دستگاه ارتودنسی به دندانپزشک خود مراجعه کنند. این کار باعث پیشرفت و کنترل منظم درمان می‌شود.

مراحل ارتودنسی دندان چگونه است؟

در جدول زیر ارتودنسی دندان مرحله به مرحله شرح داده شده است:

مراحل ارتودنسی دندانتوضیحات هر مرحله
۱- مشاوره، معاینه و ارزیابی دنداندر این مرحله، متخصص ارتودنسی شرایط دندان‌ها و فک را بررسی و نوع و مدت زمان درمان را با بیمار مطرح می‌کند.
۲- تصویربرداری از دندان‌ها متخصص ارتودنسی با استفاده از عکس‌های رادیولوژی و رنگی، وضعیت ریشه‌ها، بافت‌ها و سایر مشکلات دندان‌ها و فک را بررسی می نماید.
۳- قالب گیری دندان‌هادر این مرحله، جهت بررسی وضعیت دندان ها قبل از ارتودنسی؛ قالب گیری دندان ها توسط متخصص ارتودنسی قالب گیری از دندان‌ها را انجام می شود.
۴- تمیز کردن و ترمیم دندان‌هاپس از درمان دندان‌های پوسیده یا آسیب دیده توسط متخصص ارتودنسی؛ دندان‌ها برای نصب براکت ها کاملا تمیز و خشک می شوند.
۵- انتخاب نوع ارتودنسیدر این مرحله، متخصص ارتودنسی با توجه به شرایط و نیاز بیمار، نوع دستگاه ارتودنسی را بر اساس ثابت یا متجرک بودن آن انتخاب می‌کند.
۶- نصب براکت‌ها و سیم‌ها متخصص ارتودنسی براکت‌ها جهت اعمال فشار بر روی دندان‌ها و هدایت به سمت موقعیت مطلوب، چسبانده و سیم‌ها را از طریق آن‌ها عبور می‌دهد.
۷- پایان درمان و برداشتن براکت‌ها پس از اطمینان از رسیدن به نتیجه مورد نظر، براکت‌ها و سیم‌ها توسط ارتودنتیست از دندان‌ها بر داشته شده و سپس دندان‌ها پولیش می‌شوند.
مراحل ارتودنسی دندان چگونه است؟

در صورتی که هنوز در رابطه با اینکه ارتودنسی دندان چقدر طول میکشد یا نصب ارتودنسی چقدر طول میکشد سوال دارید؛ می توانید برای ما کامنت بگذارید. در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

10 دیدگاه دربارهٔ «مدت زمان ارتودنسی دندان (صاف شدن دندانها چقدر طول میکشد)»

  1. سلام روزتون بخیر.
    ببخشید من دخترم 9 سالشه و دندون های بالاش فاصله اشون زیاد هست. به نظرتون به ارتودنسی نیاز داره؟ مدت زمان ارتودنسی برای این سن چقدر هست؟

    1. roya jamshidi

      سلام دوست عزیز
      بهتر هست دندان های دخترتون در اولین فرصت توسط پزشک معاینه و بررسی بشن و در خصوص نیاز به ارتودنسی و مدت زمان ارتودنسی به حضوری صحبت بشه. 🌺

  2. مجید شاهی

    سلام و روزتون بخیر
    ببخشید کلا ارتودنسی دندان چقدر طول میکشه تا ناهنجاری های دندان رو رفع کنه؟ من 18 سالمه می خوام ببینم صاف شدن دندانها با ارتودنسی چقدر زمان می بره

    1. roya jamshidi

      سلام دوست عزیز. به طور کلی مدت زمان درمان ناهنجاری های دندان به تنهایی در مدت ۶ تا ۱۲ ماه ممکن است با ارتودنسی رفع شود. اما اگر فک بیمار نیز نامتناسب و نامتقارن باشد، ممکن است نیاز به ۲ تا ۳ سال درمان باشد. اما پیشنهاد می کنیم حتما برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنید🌸

  3. سلام سپاس از مطلب خوبتون یه سوال داشتم. مدت زمان درمان ارتودنسی ثابت بیشتر هست یا متحرک؟ ممنون

    1. roya jamshidi

      سلام دوست عزیز ممنون از نظر شما. درمان ارتودنسی ثابت معمولا بین ۱۸ تا ۳۶ ماه و مدت زمان درمان با ارتودنسی متحرک از 6 ماه تا 2 سال طول می تونه ظول بکشه. بنابراین مدت زمان صاف شدن دندانها در ارتودنسی متحرک می تونه کمتر بشه.

  4. مهتاب داورپناه

    سلام اقای دکتر وقتتون بخیر. یک سوال داشتم. من دخترم 8 سالشه و فاصله بین دندان هاش به نسبت زیاد هست. ارتودنسی رو پیشنهاد می کنید براش؟

    1. roya jamshidi

      سلام دوست عزیز. درمان ارتودنسی از سنین کودکی خیلی بهتر جواب میده اما دندانهای دختر شما باید اول وضعیت شون بررسی بشه و بعد تصمیم قطعی گرفته بشه. می تونید اطلاعات تماس تون رو در فرم های موجود در صفحه وارد کنید تا همکاران با شما تماس بگیرند. 🌸

  5. سلام من توی 7 ماه نتیجه گرفتم و خیلی راضیم ممنون از دکتر بدیعی عزیز

    1. roya jamshidi

      سلام دوست عزیز
      سپاس از نظر دهی تون. خوشحالیم که از مرکز ما رضایت داشتید 🌺

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رزرو مشاوره و معاینه رایگان

دریافت وقت مشاوره و معاینه رایگان با دکتر بدیعی متخصص ارتودنسی